
Is mijn winkel toegankelijk voor mensen met een beperking?
Door hieronder op een van de thema’s te klikken, kun je de bijbehorende checklist doornemen en de werkpunten voor jouw winkel oplijsten.
De onderstaande checklist is gebaseerd op verschillende audits van de toegankelijkheidsgraad van gebouwen. Zowel de architectuur van het gebouw als de aanwezigheid van subtielere voorzieningen zijn hier van belang en kunnen een meerwaarde zijn voor zowel werknemers als klanten met een mobiele en/of visuele beperking.
De Warmste Entree is een initiatief van handelsfederatie Comeos, Inter en CAWaB, de Vlaamse en Waals-Brusselse expertisecentra rond toegankelijkheid. Deze checklist verwijst naar de Digitale Gids van dit initiatief voor wat betreft maatvoering en wettelijke verplichtingen per gewest. Je vindt er ook nuttige Webinars en Case Studies.
- Bereikbaarheid
- Circuleren in & rond het gebouw
- Informatie & signalisatie
- Veiligheid & evacuatie
- Winkelruimte
- Subsidiemogelijkheden
-
- 01
Parkeerplaatsen
✔️ voldoende aangepaste parkeerplaatsen gereserveerd voor personen met een beperking
✔️ gepaste maatvoering van gewone parkeerplaatsen
✔️ goed bereikbaar (dicht bij de ingang)
✔️ voldoende vrije doorgangsbreedte tussen de plaatsen
✔️ goede verlichting & signalisatie van de plaatsen
✔️ winkelkarren aanwezig nabij de parking
- 02
Openbaar vervoer
Haltes
✔️ goed bereikbaar (obstakelvrij): soms is dit als handelaar moeilijk te veranderen, meld in dat geval problemen bij bv. De Lijn (deskundige doorstroming per provincie) en de gemeente
✔️ duidelijke bewegwijzering
✔️ duidelijke communicatie over extra transportmogelijkheden voor personen met een beperking (indien van toepassing)
✔️ hellende vlakken of trapliften aanwezig (indien nodig)
- 03
Kiss & Ride
✔️ zone duidelijk aangeduid
✔️ geschikt ontwerp & maatvoering: nabij de ingang, drempelloos, breed genoeg om te manoeuvreren
- 04
Fietsvoorzieningen
Stallingen
✔️ geschikt ontwerp:
- goed bereikbaar, overdekt, belicht
- aparte opstelruimtes voor alternatieve fietsen & bromfietsen
- vlotte toegankelijkheid zonder niveauverschillen
✔️ geschikte maatvoering: breed genoeg,...
- 01
-
- 01
Toegangspaden & looproutes
Paden
✔️ zo kort mogelijk, breed, effen, obstakel- en slipvrij
✔️ vrije doorgangsbreedte: voldoende ruimte is om te passeren met een rolstoel of scootmobiel
✔️ goede verlichting & signalisatie
Gangen
✔️ breed genoeg met vrije draairuimte
✔️ obstakelvrij
✔️ goede verlichting
- 02
Niveauverschillen
Trappen
✔️ gesloten treden met gelijke aantrede en optrede
✔️ leuningen aan beide zijden op een gepaste hoogte
✔️ lift of traplift aanwezig voor mensen met een mobiele beperking
Hellingen
✔️ niet te steil, lang genoeg
✔️ leuningen aan beide kanten van de helling, op een gepaste hoogte
✔️ voelbare (gidslijn) en contrasterende waarschuwingsstrook bovenaan de helling
Liften
✔️ bedieningsknoppen op een bereikbare hoogte
✔️ visueel en auditief (alarm)signaal
✔️ groot genoeg voor rolstoelen met een vrije doorgangsbreedte
✔️ spraaksynthese en leuningen
✔️ spiegel
Hier vind je meer informatie over maatvoering & ontwerpaanbevelingen.
- 03
Deuren
Toegangsdeuren
✔️ geschikte maatvoering: voldoende doorgangsbreedte en een vrije opstelruimte aan de zijde van de deurklink
✔️ gemakkelijk te openen (d.m.v.: automatische deuren, deurdrangers, deur met een lage bedieningskracht)
✔️ zo licht mogelijk afgestelde deurpompen
✔️ drempelvrije doorgang
✔️ contrastmarkering op glazen deuren (ook voor glazen liftdeuren)
✔️ visueel & auditief alarmsignaal
Liftdeuren
✔️ gepaste maatvoering: voldoende vrije doorgangsbreedte, ...
✔️ visueel & auditief alarmsignaal
- 01
-
- 01
Algemene informatie
Informatieborden
✔️ duidelijk, leesbaar, herkenbaar
✔️ contrasterende kleuren (bijvoorbeeld zwart op wit)
✔️ informatie groot genoeg en leesbaar
✔️ symbolen en pictogrammen om de informatie te verduidelijken
✔️ geen overdaad aan informatie
✔️ consequent & uniform systeem
✔️ plaatsing: op de gepaste hoogte
Toegankelijke communicatie
✔️ website & in store: duidelijke communicatie over de toegankelijkheid van de winkel op de website of in de winkel zelf.
✔️ alternatieve toegankelijkheid van de website voor mensen met een visuele beperking.
Communicatie over toegankelijkheid
✔️ overzicht van de aanwezige faciliteiten & diensten, zoals:
- toegankelijkheid van de ingang: automatische deuren / manuele deuren
- aanwezigheid van (aangepaste) toiletten
- assistentie op aanvraag: welke services zijn er?
- hulp bij het nemen van producten uit hoge rekken / inladen
- aanwezigheid van drempels die vermeden moeten worden (bv. weg van parking naar winkel)
- soort winkelkarren / mandjes
- kassa / betaalmogelijkheden
✔️ via verschillende (toegangelijke) kanalen: website, in de winkel (borden, flyers), telefonisch, E-mail, sms,...
✔️ werknemers zijn getraind op een klantvriendelijk onthaal van klanten met een beperking (voor vorming kan je bij Inter Vlaanderen [NL] of bij Plain Pied [FR] terecht)
✔️ het personeel is op de hoogte van de toegankelijkheidsvoorzieningen van de winkel
- 02
Prijsaanduidingen
✔️ geschikte maatvoering & ontwerp (naargelang de sector)
✔️ eenvoudig & duidelijk: gewone taal, geen cursief, schreefloos lettertype, hoog contrast met de achtergrond
✔️ kleur om prijsetiketten te onderscheiden: controleer het contrast met online tools.
✔️ lettergrootte: voldoende groot, vooral de prijs per eenheid (overweeg symbolen voor betere leesbaarheid)
✔️ plaatsing etiketten: naast het juiste product op een zichtbare plek, buiten looppaden
✔️ in folders: leesbaar lettertype & goed contrast
✔️ witruimte die prijsaanduidingen benadrukt
- 03
Gids- en geleidelijnen
Om mensen met een visuele beperking de route naar de verschillende functies van het gebouw aan te geven.
✔️ breed genoeg
✔️ contrast met de ondergrond
✔️ noppentegels die gevaarlijke punten signaleren
✔️ blindengeleiden honden zijn welkom
- 01
-
- 01
Vluchtwegen
✔️ duidelijk & herkenbaar aangeduid
✔️ obstakelvrij
✔️ breed genoeg
✔️ goed bereikbaar
✔️ noodverlichting
- 02
Brandblussers, alarmkastjes en -knoppen
✔️ op de geschikte hoogte & plaats (aan één zijde van de gang of ingebouwd in de muur)
- 03
Evacuatieplan
✔️ evacuatieplan voor mensen met een beperking
✔️ visueel & auditief signaal bij (brand)alarm (zie ook: infofiche Buildwise [FR])
- 01
-
- 01
Toegankelijkheid in de winkel
✔️ geschikte maatvoering & ontwerp van de winkelruimte
✔️ zo weinig mogelijk grabbelbakken
✔️ winkelkarren en -mandjes: winkelmandjes (met wieltjes) voor rolstoelgebruikers, minder diepe winkelkarren voor ouderen
✔️ winkelrekken: producten aan de voorzijde van het rek
✔️ toegankelijke paskamers
- 02
Vitrines & presentatie van de koopwaren
✔️ aangepaste productuitstalling (bv. niet te hoog)
✔️ aangepaste etalages
- 03
Balie en (zelfscan)kassa
✔️ toegankelijk voor mensen met een rolstoel
✔️ laag bedieningspaneel
✔️ geschikte maatvoering afhankelijk van de soort kassa
✔️ mobiel of draadloos betaalapparaat
✔️ duidelijke aanwijzing en uitleg over de werking van zelfscankassa’s
- 04
Diepvriezen & koeling
✔️ toegankelijk voor mensen met een rolstoel
✔️ omgrijpbare deurgrepen
✔️ horizontale & verticale evacuatie is mogelijk
✔️ geschikte maatvoering
- 05
Toegankelijke toiletten
Aangepast toilet
- op de gelijkvloers voor mensen met (en zonder) beperking
- vrije doorgangsbreedte
- voldoende draairuimte
- bedieningsknoppen op een bereikbare hoogte
- 01
-
Organisaties die ondersteuning en begeleiding bieden
Subsidies voor werkplekaanpassing
✔️ Op de hoogte van ondersteunings- en subsidiemogelijkheden
Wil je je werkplek aanpassen voor werknemers met een handicap en ben je op zoek naar ondersteuning en begeleiding?
De onderstaande organisaties zijn er om je op weg te helpen.
Overzicht* van opleidings- en tewerkstellingsmaatregelen
*algemeen overzicht en dus niet specifiek gericht op werknemers met een beperking
- 01
Vlaanderen
Op de website van de VDAB kan je meer informatie vinden over subsidiemogelijkheden in Vlaanderen.
Zie ook:
- 02
Wallonië
In Wallonië biedt AVIQ werkgevers ondersteuning en begeleiding.
Zie ook:
- Aides de l'AVIQ | Le Forem
- Aménagement du poste de travail pour les salariés | AVIQ
- Aides à l'adaptation de la situation de travail | AVIQ
- Aménagements de poste de travail | BOSA (belgium.be)
- Bénéficier d'aides et d'interventions financières en engageant une personne en situation de handicap (wallonie.be)
- 03
Brussel
Hier vind je meer informatie over de ondersteuning voor het aanpassen van de werkplek.
Aanvragen worden gestuurd naar Le Phare (FR). Door contact met ze op te nemen zullen zij u de benodigde informatie en in te vullen documenten bezorgen.
Zie ook:
- 01